diumenge, 12 de desembre del 2010

UNA LLAR DE FOC

sempre ho he sabut. La llar de foc en temps d’hivern, en els primers dies de la primavera, o en els últims de tardor, es un gust, que no es gaire corrent, poder-lo tenir en ciutat. Hi ha habitatges que la poseeixen, però te més funció decorativa que una altra cosa. En contats cassos l’encenen, perque sempre hi ha l’inconvenient del combustible, d’on enmagatzemar-lo, de traginar-lo sense embrutar, el polsim, y l’olor de fum, que tots temen.

El que conseve una heretat antiga, o casa pairal, en algún poblet de la geografía de les nostres autonomíes, o bé té un xalet a la muntanya, aquest sí que es ben afortunat. Ell pot gaudir de la viva satisfacció dels sentits, d'un del més primitíus plaers del home. La escalfor i la companyía, de les flames enceses, que són alhora el mitjà mes efectíu, d’entrar en calor.
Sentir l’espetec de les gospires, intentar endivinar les filigranes o figures que formen les llengües de foc, mirar els troncs com es van diluïnt en foc víu i ardent, fins convertir-los en brasa. I observar el ball de colors vermells, taronges y grocs, serpentejant amunt cap a la ximeneia. Es molt millor aquets vell espectacle, que mirar la televisió sempre avorrida i repetetiva.

Totes les sensacions arriben a l’anima i ens fan entrar en una somnolencia dolça i reparadora, que només es trenca per la necesitat de remoure les buscalles, i reavivar el caliu. Però el miracle, ja s’ha produït. Setir-te a gust, meditar, llegir...potser reposar d’un llarg dia de feina, però sempre la llar de foc ens fa gaudir del descans en plenitud.

12 comentaris:

Anònim ha dit...

Me encanta mirar la "llar de foc"...ese movimiento que llena, relaja me cautiva,es un espectaculo...además el "caliu", del abiente...

Pedro Ojeda Escudero ha dit...

Por aquí no se da, pero te comprendo. Debe provocar sensaciones bien agradables.

jg riobò ha dit...

Esas tradiciones llegan al alma.

Anònim ha dit...

No conozco esa tradición, pero si lo decís vos, que sos una mujer tan sensible, seguramente será así!

MIL GRACIAS POR TODO!!!!!!!!!!!!!!

BESOTES HERMOSA Y BUENA SEMANA!!!!!

Montserrat Sala ha dit...

Anna: Mirar-lo, es el millor de tot. et quedes encantada allà, i el caluiet et fa sentir tan bé..!
Gracies per comentar. Un petonet




Profesor Ojeda: No me lo creo. Que por Castilla no existen hogares con fuego de leña y troncos? a la manera tradicional y antigua de calentarse y cocinar?
Si es así, créame que se pierde un elemento que nos proporciona, placer, compañía calor energético y natural de primer orden. Seguro que no me había entendido.




Tú si lo conoces, menos mal: Pensaba que habia escrito una cosa inexsistente, a tenor de lo que me dice el profesor Ojeda. Saludos




En Agentina, no tengo ni idea, de si la teneis o nó. Pero en todos los museos etnológicos del mundo están... Un beso.

Myriam ha dit...

Me encantan las chimeneas en las casas de campo.

En Argentina las hay.
UN abrazo Monserrat.

Higorca Gómez Carrasco ha dit...

Querida amiga, no sabes lo que me gusta la chimenea o el llarc de foc, nosotros también tenemos en el comedor, pero es una pena, solamente la encendemos para las fiestas de Navidad, vienen amigos y hacemos la tertulia, comiendo turrón, o lo que se "tercie" y bebiendo un poco de "algo", me gusta ver las llamas como suben en dirección al cielo, esas lenguas de luz como si quisieran decirnos algo grande, me gusta mirar esas chispas de color oro, otras rojas como la grana y ese sonido que me parece una música preciosa y de fondo.
Querida amiga es algo evocador y por eso te mando un montón de besos y abrazos.

TORO SALVAJE ha dit...

Jo.
Quina enveja.

M'has fet recordar la casa dels meus avis.

Petons.

Montserrat Sala ha dit...

Miryam: Celebro que te agraden, tato como me agradan a mí. Escribí esta reflexión justo delante, de una, y en un dia oscuro y frío en la montaña. Un placer de dioses. Créeme
Un abrazo.



Higorca Gomez: Lo mismo te digo a tí que a Miryam, pero con una sola diferencia: tu estas mucho mas cerca, y puedes subir cuando quieras a disfrutarla. Saludos y aciertos plenos en tu nuevo
quehacer.



Toro: les cases del avis, sempre en tenien i quin remei no els hi quedave, si no volien morir de fred, Avans que en feie molt més que ara.
Abraçádes fortes

Anònim ha dit...

Muchas gracias por todo!!

BESOTES GUAPA Y BUENA SEMANA!

Conxa ha dit...

Hola Montserrat,ya estoy medio operativa jejej
Este puente,encendimos la chimenea,y los nanos..de 22 a 15 años, ni se acordaron de la TV en todo el puente, con mirar el fuego tenían suficiente... que maravilla eh???

HAsta tenían tiempo de hablar con los adultos!!

Montserrat Sala ha dit...

Hola Conxa, Me alegro que ya estés operativa, y que hayais encendido el hogar. VEdad que es intimo y que influye en las relaciones familiares? como has podido comprovar no mentía nada al exponerlo en mi post.
Un abrazo muy fuerte y nos vemos en tu blog.