dimarts, 19 d’octubre del 2010

LES FIRES MODERNES

Avui es la Fira de Sant Ermengol a la Seu d'Urgell, D'aquí un mes aprox. ho serà la de Sant Andreu à Organyà i el dia 1 de Novembre, la de Tots Sants a Oliana.
Les fires que es celebraven, en aquestes contrades desde fa dos o tres-cents, anys sobretot per mercadejar els animals de càrrega, que eren la base de les economies de les cases. Sense mules o cavalls no es podie sembrar, batre, o transportar, estris o persones. Peró tenien un inconvenient: es feien velles, enmalaltíen o bé es morien.  Aquestes besties, que feien un incomparable servei, no tenien motor de recanvi ni ere posible substituir les bujies. Y de cap manera, es podíe precindir d'elles.
Suposo que per aquest motíu hi havíen les fires: per comprar o bescanviar, animals, de treball, gossos de atura, aviram, i ja que la gent es traslladave, tothom comprava. Roba per la casa, llavors, coca de fleca, calçat o aprofitaba per anar a la modista per fer-se un vestit. La gent jove es coneixíe i s'enparaulaven casaments, ja que ho abundaven les ocasions de fer relacions.
L'arribada de la tecnología, el transport a motor, els supermercats i el canvi de costums, va fer que aquestes reunios firals, anesin a menys fins quasi bé desapareixer.
Ara, sense saber el com i el perqué, han tornat a revifar, i tots petits i grans tornen a les velles costums, es desplacen, dinen fora, sempre compren alguna tonteria, a les incontables paradetes, o miren alguna maquina de les moltes que s'exposen, per sembrar. per llençar abono, per repartir els fems, pels sulfats, per lleurar, y moltes máquines més que jo no en sé l'utilitat. El cas es, que novament, tornen a ser convocatories importants de public de tots els estrats socials i que no es pot donar una pas de tantíssima gent que s'hi aplega. Encara que tinguin regust de fira antiga, avui dia, són me aviat grans espais de consumisme del “tot a 100·

17 comentaris:

L. Gispert ha dit...

Me encantan las ferias, Montserrat. Además de su tipismo, escenas pintorescas y demás detalles, es el encuentro también con las amistades... El domingo estuve en mi ciudad en la feria del aceite.. Pues nada, a mis nietas les regalaron planteles de olivos, comimos chocolate, buñuelos y bebí unas vasitos de mistela... Todo estaba riquísimo.

Un fuerte abrazo,

Luis.

Montserrat Sala ha dit...

Lo que digo Luis: que han vuelto con fuerza estos grandes mercados que nada tienen que ver, con las antiguas ferias, cuya razón de ser, eran los animales. Encantada de verte por aquí. Saludos

jg riobò ha dit...

Espacios que retrotraen al pasado, al tiempo de la inocencia.

Jota Ele ha dit...

Quizás estas ferias hayan vuelto a celebrarse por la necesidad de comunicación que tenemos.

A mi también me gustan por su pintoresquismo.

Un abrazo, Montserrat.

Higorca Gómez Carrasco ha dit...

Llevas razón, nada tienen que ver, pero querida amiga lo importante es que sigan, eso nos recuerda la tradición ¿Como van a vender animales? Ahora todo es distinto, se venden coches, camiones, frigoríficos, etc y algo "importante" mercados "medievales" donde encuentras de todo y de nada, pero... es importante saber aquello que tenemos en nuestro país, quesos inmensamente ricos, chocolate, mantequilla, pan de todas clases, etc, etc. De todos modos y maneras te digo que se pasa un buen rato admirando y paseando por mitad de esas ferias, a mi me gustan.
Besossssssssss

Montserrat Sala ha dit...

Al tiempo de la inocencia, i al tiempo de las estrecheces y de la miseria. Gracias por comentar J.G. Riubò.




Es posible que lo que tu dices jota ele, sea uno de los principales motivos, y que tambien atraigan por su pintoresquismo, donde siempre es agradable pasear. A mi me gustan mucho, pero dos seguidas me cansan. Saludos amigo.



Hola Higorca: he entrado en el post que me has recomendado, y seguiré entrando, porque veo que és muy interesante. Besos y abrazos.

Pedro Ojeda Escudero ha dit...

En efecto, querida Montserrat: me temo que la gran diferencia es la incidencia de la globalización en los productos. Antes eran lo más especial de estas celebraciones, ahora son lo habitual. En cambio, lo que antes era lo propio ahora es lo extraordinario.
Incluso en el precio.

Conxa ha dit...

creo que voy a repetir lo que han dicho, a mí también me gustan las ferias, aunque hayan evolucionado segun las necesidades del momento.

Es divertido por lo atípico pasear y mirar los puestecitos.

Neogeminis Mónica Frau ha dit...

Me alegro que haya sido así y las viejas tradiciones se retomen con nuevos bríos! Mientras sea para festejo bienvenida sean las viejas costumbres!

Un abrazo!

Eastriver ha dit...

¿Saps que els nuclis de població, es a dir, les futures ciutats, van neixer als llocs on se celebraven aquestes fires? Generalmente se celebraven en zones properes a ponts, a encreuaments de camins... és a dir, llocs de pas on hi havia més gent. Normalment son molt antigues, per aixo rebifen, perquè formen part del nostre ADN social. Petons.

Anònim ha dit...

A mi siempre me han gustado...lo peor es la masificación de gente que no te deja dar ni un paso.
Los productos si son de nominación de origen bien o de faricacion nacional bien, pero pero cada dia esta mas mezclado, con productos de afuera...
Mucha gente solo va a ver lo que se expone sin comprar por el hecho de dar un paseo...
¿Que será que en las tiendas de todo a 100 (de antes)...todo el mundo compra.?..
Molts petons.

Montserrat Sala ha dit...

Como muy bien dice profesor, lo extraordinario es ver ahora algún burro o algún buey, en las ferias de ganado de antes. Lo normal es encontrar productos de la China o Made in Taiwan. Baratijas, o algun producto de la tierra artesanal. Agradezco como siempre su visita. Saludos.



Tu opinión es la de la mayoria. Así que a la Feria, tocan!!! Gracias por tu agradable visita.



Hola Neogéminis: En Argentina no se celebran estos eventos? que lástima, porque como tu dices, rememorar lo antiguo, es siempre un placer.



No ho savía Ramón. Gracies per la informació. Com veig que domines el tema, segurament sabrás que les fires mes importants de Cataluyna, eren les de Molins de Rei, per la Candelera, dedicada als arbres totalment. Les de Organyà y Salàs de Pallars, en quand a besties de tots el colors. Ovelles, vaques bous, eugues, rucs, cabres, cavalls etc. Com no hi habie camions per portarlos, 15 dies o tres setmanes avans de la data, els tractans, començaven a fer camí a peu cap el destí. Curiòs pero ben normal per la época
Gracies per la teva opinió y enseñances.

Montserrat Sala ha dit...

Anna Jorba: Als pobles sempre son més típiques i cálides, aquestes manifestación, encara que siguin menys tumultuoses.
En quand als comerços de "tot a cent", es ven molt perque amb pocs diners t'emportes alguna cosa que no et fá punyetera falta. Però la gent som així: donde va Vicente? DONDE VA LA GENTE!!!
Una abraçada molt gran, guapa.

Myriam ha dit...

Me gustan las ferias artesanales. Ya sabes que no me gustan los grandes Centros Comerciales.

Vuelven las ferias, porque volvemos al trueque también.

Saludos

Montserrat Sala ha dit...

Sí Miriyam, alguna cosa habra que ir cambinado. Combiene recomponer la vida social y económica, si hay que retroceder en los habitos de consumo, pues sera duro para algunos, pero los mayores ya sabemos. como se hace.
Aquí llevamos ventaja. Saludos muy fresquitos desde Barcelona

Anònim ha dit...

Me encantaría conocer alguna! Aquí no existen, y cuando estuve en España, lamentablemente no me llevaron a ninguna. Será la próxima...

Muchas gracias por tu visita.

BESOTES QUERIDA AMIGA!

Montserrat Sala ha dit...

Hola Stanley: Ya has hecho un lista de cosas que has de ver y que has de hacer cuando vengas por aquí?. Prque si nó vas a olvidarte de alguna. Y para cuando sera a próxima?
Adios y besos desde Barcelona.